Wednesday, February 11, 2009

BERPRASANGKA BAIK....

Kita hendaklah bersangka baik terhadap orang lain dalam setiap atau semua perkara. Inilah yang dikatakan ‘positive thinking’ . Allah melarang kita bersangka buruk kerana prasangka adalah sejenis penyakit psikologi yang amat sukar diubati.

"Wahai orang-orang yang beriman jauhilah kebanyakan prasangka kerana sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah pula mencari-cari kesalahan orang lain…"
( Al-Hujurat : 12 )

Ini adalah petikan yg aku ambik dlm Jabatan Mufti...ia pedoman untuk diri aku sendiri. Bukan ape melihatkan keadaan staff office ni kebayakannye suka berprasangka buruk pada seseorg...

Entahlah kenapa jadi bgitu? Ini mengingatkan aku pada kawan aku yg always negetive thinking...kiranya dh jadi darah daging, habit...bila kita dgr...blh mempengaruhi diri kite...lagi pun bila selalu negetif kesihatan pun terganggu..e.g darah tinggi...(asyik duk pk hal org je..x puas ati tu..ni..la..)

Harap2 aku x cam tu...kite kena slalu fun & happy go lucky barulah awet muda...

No comments: