Friday, April 24, 2009

Cita-cita Abg Yan

Smlm balik dari off hubby aku ajak g Tesco seperti yg dijanjikan...dlm perjalan g tesco tu abg yan start ngan celoteh dia...tiba2 dia tya soalan.."ummi, nenek 2 dulu keje cikgu ke?" aku cakap x surirumah kenapa? sbb nenek pandai ke? Dia kata ha'a...aku pun ckp klu nk jadi mcm nenek kena byk baca buku...

Memang mak aku tu byk pengetahuan sikit...belajar smpi form 3 je..yelah org dulu mana bg anak diorg belajar tinggi...tp mak aku minat baca buku...dia punya pengetahuan tu kalah anak2 dia yg belajar tinggi...

itu bab nenek, Dia tya lak atuk keje ape...aku kate x ingat ke atuk tukan polis....mula2 nelayan (fisherman) pas 2 jadi polis..hebat x atuk?..he he he..yan x tau nk kata ape..senyum je...

Pas 2 dia tya moyang keje ape dulu...aku jawab moyang tu businesswoman...businesswoman tu ape? ahli perniagaan...mcm abah....dia tya moyang niaga ape?..aku kata kedai runcit....jual ape? mcm2 plk bdk ni tya...aku kata mcm2 jajan ade, bwg, tepung, minyak....oooo...katanye.

Abis bab moyang..tok ayoh pulak..aku kate tok ayoh tu dulu cikgu math..yan mencelah..patut la tuk ayoh pandai wat macam2...aku ni????

Pas 2 bab cita-cita yan lak...dia kata nk jadi juru lebah (tp dia sebut dlm suara yg pelahan & x sure)..tp aku dpt tangkap la yg dia sebut tu...kah kah kah... pas tu dia kata lagi juru ape ummi yg kat tv tu yg baca berita...amboi..juru hebah....tp ada 2 ambition dia..satu lagi juru jugak..jurutera....aku kate klu jurutera mcm ude la..ude tu jurutera blh reka engine kereta...dia pun kata makanik ye ummi...nk ambik ude...makanik..kuang kuang kuang...

Perjalan blk dr tesco 2 ade lg soalannye..tp x ingat..ooo...dia tya moyang tu ada mak ? aku kata ade...dia duk mana..aku kata dh meninggal...dia tya lg mak moyang dulu keje ape..aku x leh nk jwp..aku kate pelakon kut..fuyooo katanye...

Ape2 je lah yan....

3 comments:

EdaManAli said...

juru lebah...kahkahkah...

bkn nk jd seorg camera(cameraman laa tu) ke?

mcm2 laa yan...

Ibu Aizara said...

Apa2an sih, Yan ni.... Habis pekerjaan nenek moyang ditanye, nye.... Tp bila plak to ayoh jd cikgu Math??? Tok Ayoh bkn jd juruukur ka???

Klu nak jd juruhebah, kene pandai bercerita pastu tak leh manje2, nnt nangis depan camera plak.... kuangkuankuang.....

Idama said...

Kan mula tok ayoh jd cikgu math..pas2 jd juru ukur....agaknye lah...kah..kah..kah..